فلومتر چیست؟ و نکات مهم در مورد آن
نوشته شده توسط : امیر قناعتی

فلومتر چیست؟

 امروزه اندازه گیری جریان سیال بعنوان یکی از مهمترین پارامترهای و تجهیزات ابزار دقیق در صنایع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دبی سنج یا جریان سنج ایست که حجم مواد عبوری را نسبت اندازه گیری میکند . در حقیقت اغلب کارشناسان پس از اندازه گیری دما م کمیت اندازه گیری در صنایع را فلو یا جریان سیال میدانند.

وجه به این نکته که میزان کل فلو که معرف جرم ماده مصرفی است در بسیاری نظیر پروسه های صنعتی کاربرد اقتصادی و قیمت خرید و یا فروش ماده مورد نظر استبا توجه به  اهمیت اندازه گیری این کمیت و همچنین تنوع فرآیند صنایع گوناگون ، در طول زمان روشهای مختلفی برای اندازه گیری جریان سیال بوجود آمده است.

انتخاب Flowmeter مناسب برای هر کاربرد نیاز به دانش کلی نسبت به روشهای گوناگون فلومتری و در نظر داشتن پارامترهای اصلی اندازه گیری از قبیل دقت،قیمت تمام شده، تکنیکنهای مختلف برای اندازه گیری به کار میرود که میتوان به پاره از متداول آنها در زیر اشاره کرد .هزینه های تعمیرات و کالیبراسیون، سازگاری با شرایط پروسه تولید می باشد.

مشخصات سیال

تمام مشخصات مربوط به سیال، شامل ماهیت شیمیایی، فشار، دما، افت فشار مجاز، چگالی (یا وزن مخصوص)، هدایت الکتریکی، ویسکوزیته (نیوتنی یا غیر نیوتنی بودن سیال) و فشار بخار در حداکثر دمای کاری و همچنین چگونگی تغییر این مشخصات در شرایط مختلف باید مد نظر قرار گیرند. ملاحظات ایمنی یا سمی بودن مواد، احتمال تشکیل حباب، امکان وجود ذرات جامد معلق و درجه خورندگی سیال، از مهم ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد.

 

دامنه تغییرات فشار و دما

در هنگام انتخاب و قیمت فلومتر ، حتماْ باید دامنه تغییرات فشار و دما مشخص شود. فشار و دمای سیال در شرایط کاری عادی را باید لحاظ کرد. پر بودن یا خالی ماندن لوله از سیال در زمان های مختلف، امکان تغییر ناگهانی دما و فشار و الگوی تغییرات آنها را باید مورد بررسی قرار داد تا در هنگام تعمیرات، پیشگیری های لازم از وقوع خطرات احتمالی انجام شود.

 

لوله کشی و محل نصب

در لوله کشی و محل نصب فلومتر، موارد زیادی را باید در نظر گرفت. جهت صحیح نصب فلومتر (برای جلوگیری از حرکت ثقلی مایعات در عبور از فلومتر)، اندازه قطر لوله ها، جنس لوله ها، سازگاری استانداردهای ساخت لوله ها با استانداردهای فلومتر، میزان تحمل فشار در فلنج ها، قابلیت دسترسی محل نصب فلومتر (برای تعمیرات احتمالی)، فاصله تا محل نصب شیرهای کنترلی، از قدیمی ترین و پر کاربرد ترین روشهای اندازه گیری فلوی سیالات مختلف همین نمونها های اوریفیس پلیت میباشد .

 توجه به این نکته که میزان کل فلو که معرف جرم ماده مصرفی است در بسیاری موارد نظیر پروسه های صنعتی کاربرد دارد. همچنین اندازه گیری دقیق فلو به دلیل ملاحظات مالی در فروش وخرید حجم مشخصی از ماده و کالا مانند کنتور گاز خانگی و تبادلات نفتی و …اهمیت ویژه ای دارد. بررسبروز ارتعاشات مکانیکی یا تشکیل ممغناطیسی در نزدیکی فلومتر و همچنین طبقه محل نصب تجهیز از نظر امکان بروز، از مهمترین ملاحظاتی که باید در مرحله لوله در نظر گرفته شوند. اهمیت قابلیت دسترسی محل نصب تجهیز در تصویر زیر گویاست.

 

 




:: برچسب‌ها: فلومتر , قیمت فلومتر , فلومتر ابزار دقیق , خرید فلومتر ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: